
Context
În cadrul proiectului Active Kids, copiii din cadrul Asociației Activity vor beneficia terapie senzorială cu ajutorul unor noi materiale și metode dezvoltate de echipa noastră. Proiectul este finanțat de Fundația Telus International Romania Community Board.
Ce este integrarea senzorială?
În categoria experiențelor senzoriale sunt incluse următoarele simțuri: simțul tactil, simțul olfactiv, simțul gustativ, simțul auditiv, simțul vizual, simțul proprioceptiv (adică simțul care ne oferă informații despre mișcările pe care le facem și despre poziția corpului nostru) și simțul vestibular (care ne informează despre orientarea spațială a corpului față de un reper fix și spune dacă stăm vertical sau nu).
Toate informațiile pe care le primim din mediul înconjurător sunt organizate și interpretate de creier, acest proces purtând denumirea de integrare senzorială. Acestea sunt transmise către creier prin simțurile tactile, proprioceptive și vestibulare. Putem să ne gândim la simțuri ca la o hrană pentru creier; ele produc cunoștințele necesare pentru coordonarea corpului și a minții. Dacă procesele senzoriale nu sunt bine organizate, simțurile nu sunt bine digerate și nu hrănesc creierul.
Obiective
- 35 de copii cu vârste cuprinse între 3 și 14 ani vor beneficia de activități de stimulare senzorială timp de 400 de ore.
- 70 de membri ai familiilor copiilor beneficiari vor învăța ce înseamnă desincronizarea senzorială și cum își pot sprijini copiii chiar și după terminarea orelor formale de terapie.
- 10 membri ai echipei Activity (angajați și voluntari) vor face parte din dezvoltarea programului de stimulare senzorială care include un kit pentru specialiști, testarea procedurilor și intervențiilor.
- Specialiștii, membrii comunității, educatorii, specialiștii, copiii și părinții vor fi informați despre problematica desincronizării senzoriale a copiilor cu autism și vor înțelege cum îi pot sprijini în viața de zi cu zi ca rezultat al unei campanii de conștientizare și unui eveniment outdoor.
Proiectul este finanțat de Fundația Telus International Romania Community Board.



Ce spune psihologul?
„Atât din observație proprie cât și din studiile urmărite, am descoperit că autismul prezintă frecvent dificultăți în procesarea senzorială: hiperactivitate, subreactivitate, căutarea senzorială, tulburări de discriminare senzorială, dispraxie etc. De asemenea, evaluarea inițială indică probleme și acasă și la școală așa cum a putut fi descoperit în mare parte în discuțiile cu părinții și, în unele cazuri, în discuțiile cu educatorii copiilor. Acestea au fost descrise de către terți prin schimbări de stare bruscă, în special atunci când nu au putut realiza o sarcină, crize aduse la paroxism (tantrumuri), emoțiile lor fiind incontrolabile.
Atunci când stimularea senzorială a fost inclusă în planul individual de intervenție terapeutică one-to-one, s-au putut observa schimbări în dezvoltarea copilului, dar și diminuări ale acelor comportamente nedorite de care, de cele mai multe ori, părinții se preocupă. Tocmai de aceea, considerăm că proiectul este binevenit în organizație și aduce plus valoare pentru parcursul copiilor beneficiari." - Andrei Ionel Mocanu, Președintele Asociației pentru Intervenție Terapeutică pentru Copil și Familie - Activity