Context

Majoritatea părinților copiilor cu tulburare din spectru autist întâmpină dificultăți în a asigura acestora terapie 20 de ore pe săptămână. Tocmai din acest motiv, părintele/aparținătorul poate deveni un sprijin în demersul terapeutic dacă are suportul necesar. Prin instruire punctuală și continuă, el poate fi un continuator al demersului terapeutic și, astfel, să crească numărul de ore de terapie de la 4, 6, 10 ore pe săptămână în centru la măcar 20 de ore săptămânal.

Studiile subliniază importanța și reușitele implicării părinților în terapia copilului lor prin numeroase articole. Astfel s-au obținut indicii privind eficacitatea antrenamentului părinților cu privire la:

  • reducerea simptomele autismului prin creșterea nivelul de dezvoltare funcțional-emoționala, creșterea coeficientului de inteligenta
  • reducerea stresul parental, îmbunătățirea calitatea vieții la părinții copiilor cu autism

Orice copil cu autism poate avea un progres semnificativ dacă are mai multe persoane din comunitate pregătite să îl ajute în procesul de dezvoltare a abilităților necesare pentru o viață independentă și integrare socială.

Scopul acestui proiect este de a implica părintele în terapia copilului pentru a maximiza efortul de dezvoltare a abilităților de viață independentă a copilului prin dezvoltarea unui training parental și a unor ședințe de supervizare necesare practicării informațiilor obținute în urma participării la training.

Obiective

  1. Formarea a 20 părinți în cadrul unui training paretal de 2 sesiuni de 6 ore în perioada iulie – decembrie 2021;
  2. Implicarea parinților în sedințele săptămânale de terapie în cadrul centrului Activity, sub supervizarea unui terapeut;
  3. Aplicarea tehnicilor de terapie de către părinte în mediul domestic, având supervizare la domiciliu, la cerere, din partea unui specialist Activity;
  4. Colectarea rezultatelor proiectului prin chestionarelor de feedback pre și post intervenție, analiza de impact asupra copilului si familiei.

 

Rezultate

  1. Formarea a 20 de părinți pentru cel puțin 10 copii participanți în activitățile centrului Activity.
  2. Participarea săptămânală la ședințele terapeutice ale copiilor lor a cel puțin 10 părinți, pentru exersarea informațiilor dobândite la curs.
  3. Copiii vor îmbunătăți abilitățile de limbaj expresiv, autoservire, cele sociale
  4. Familia va avea satisfacția participării în procesul de formare a copiilor lor.

 

Fotografii cu un părinte co-terapeut

Ce spun părinții?

“Cursul ne-a ajutat să înțelegem mai bine comportamentul copilului și să-i descoperim abilitățile. Ne-a învățat pe noi, părinții, să înțelegem din toate punctele de vedere plusurile și minusurile pe care le are. Cursul a fost util fiind interactiv, învățându-ne să punem în practică terapia care se aplică în centru. Mulțumim, Echipa Activity!”

“Cursul a fost antrenant și pe înțelesul nostru. După această experiență am început să-mi dau seama de modul în care trebuie să lucrez cu cel mic acasă, iar acest lucru este vizibil în progresul său zilnic.”

Ce spune psihologul?

„Implicarea părinților este vitală pentru accelerarea demersului terapeutic. Însă noțiunea aceasta de „implicare” poate fi interpretată diferit de la o persoană la alta. Pentru unii poate fi alocarea unui număr mai mare de ore pentru a duce și aduce copilul de la terapie, în timp ce pentru alții, implicarea directă în terapie. Prin această inițiativă, pledăm pentru ce-a de-a doua variantă, respectiv formarea părintelui pentru a deveni un terapeut la rândul său. În acel fel, copilul cu TSA poate avea o șansă mai mare de recuperare și de a ajunge să ducă o viață cât mai aproape de normalitate. Ideea de la care pornesc eu este că progresul copilului este influențat 50% de terapie și 50% de implicarea familiei! Noi oferim 50%! Tu?"  - Andrei Ionel Mocanu, Președintele Asociației pentru Intervenție Terapeutică pentru Copil și Familie - Activity

Fotografii din timpul cursului pentru părinții viitori co-terapeuți