Applied Behavior Analysis (ABA)

[stextbox id=”info” caption=”ABA”]

Applied Behavior Analysis sau analiza comportamentala aplicata este o stiinta a comportamentului uman care are la bază metode validate stiinţific prin mii de studii şi experimente.  Analiza comportamentala aplicata este o tehnica prin care se evaluaza mediul in care traieste o persoana pentru a se identifica variabilele care influenţează comportamentul (antecedentul sau consecinta). Astfel se pot face anumite schimbari cu scopul de a produce imbunatatiri semnificative in comportamentul uman, in sensul adaptarii acestuia la cerintele mediului.

Principiile si metodele Analizei comportamentale aplicate ajută numeroase categorii de persoane sa aiba rezultate mai bune in ceea ce priveste invatarea si formarea anumitor capacitati, indiferent de care este scopul invatarii fie ca este vorba de mentinerea unui stil de viata sanatos sau de invatarea unei limbi straine.

Analiza comportamentala aplicata a inceput sa fie utilizata in terapia autismului si a afectiunilor adiacente la copii încă din anul 1960. De atunci s-au dezvoltat numeroase tehnici in ceea ce priveste crearea si dezvoltarea abilitatilor utile in cazul persoanelor cu autism, indiferent de varsta lor, aceste tehnici pot fi folosite atat in situatii clar structurate precum terapia 1:1, cât si in situatii tipice din viata cotidiana cum ar fi îmbracatul sau joaca cu alţi copii.

Astazi, ABA este recunoscuta ca o metoda sigura si efectiva de tratare a autismului, fiind aprobata si utilizata in numeroase tari pentru a ajuta persoanele cu autism sa aiba o viata frumoasa si productiva. In acest sens este esential faptul ca tehnicile si principiile utilizate stimuleaza deopotriva numeroase elemente de baza din comportamentul uman, ca privirea, ascultatul si imitarea, precum si elemente complexe ca cititul, conversatia si intelegerea perspective pe care o alta persoana o are asupra unui lucru.

Succesul in terapie depinde de 5 factori majori:

  • Varsta copilului la care incepe terapia;
  • Nivelul de dezvoltare al copilului;
  • Implicarea familiei in consolidarea, menţinerea si generalizarea celor învaţate de copil în cadrul terapiei;
  • Numărul de ore de terapie (seminintensiv – 20 h/saptamana sau intensiv 40h/saptamana).
  • Profesionalismul echipei si coordonatorului.

[/stextbox]

Posted in carduri and tagged , , , .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.