Implicarea părinților în terapia copiilor cu întârzieri în dezvoltare - un factor esențial pentru recuperare

Pentru ca procesele de intervenție și prevenție să fie cât mai eficiente, este necesar ca părinții să fie implicați pe parcursul terapeutic, aceștia având un rol foarte important în viața copiilor. O relație de parteneriat între specialiști și părinți este esențială pentru dezvoltarea abilităților de viață a copiilor cu cerințe speciale.
Din diferite motive, unii copii nu pot beneficia de un număr suficient de ore de terapie pe săptămână, motiv pentru care este de dorit ca părinții să continue terapia acasă și în mediul natural al copilului. Cum ar putea să facă acest lucru? Reușesc să facă lucrurile până la final? Au părinții cunoștințele necesare pentru a continua terapia acasă? Din practică, am observat că unora le vine natural să le ceară copiilor să facă anumite lucruri sau „fură” din principii în timpul ședințelor de coordonare.
Dar este suficient? Vă invit să vedem ce ne spun cercetătorii din domeniu. Vom analiza rapid un studiu de caz realizat de Helen McConache:
La baza acestuia a stat ipoteza conform căreia „Părinții care vor participa la cursul „More than words” (pentru a deveni co-terapeuți) vor folosi strategii facile de interacțiune și vor fi mai puțin stresați. În același timp, copiii vor avea aptitudini de comunicare și interacțiune mai bine dezvoltate și mai puține probleme de comportament.”
Cursul s-a desfășurat pe durata a 20 de ore, timp în care 51 de părinți au participat săptămânal la ședințele de terapie ale copiilor și au învățat cum să transforme învățarea într-o activitate distractivă și motivantă pentru propriul copil. Conținutul a fost gândit astfel încât să îi ajute să structureze mediul celor mici într-un mod care să îi motiveze să comunice și să le creeze o rutină.
Luând în considerare scorul de evaluare a copiilor la începutul programului, nivelul abilităților, gruparea pe diagnostic și intervalul dintre evaluări, în urma cercetării s-a observat un avantaj semnificativ pentru grupul de intervenție în ceea ce privește utilizarea strategiilor facilitative de către părinți, precum și în dimensiunile vocabularului celor mici. Cu alte cuvinte, experimentul a avut rezultate pozitive care au încurajat și alți specialiști în domeniu să implementeze inițiative similare.
Cu toate că acesta este doar un studiu, au fost și alți cercetători care au explorat acest domeniu. Concluziile la care au ajuns și aceștia le vom afla în articolele următoare. Până atunci vă invit să aflați mai multe despre proiectul „Părintele co-terapeut” al Asociației Activity.
Bibliografie
Helen McConache, et al. (2005). A controlled trial of a training course for parents of children with suspected autism spectrum disorder. The journal of Pediatrics, 335-340.
Articol scris de Alexandra Mitroiu
 

Articole recente

Psihologia comportamentală ne învață că un stimul nou învățat poate determina diverse comportamente.
Mai mult:
Pentru ca procesele de intervenție și prevenție să fie cât mai eficiente este necesar ca părinții să fie implicați pe parcursul educativ, aceștia având un rol foarte important în viața copiilor.
Mai mult:
Pornind de la datele îngrijorătoare cu privire la incidența tulburărilor din spectru autism care ne arată că 1 din 51 de copii au fost diagnosticați cu TSA (conform unui studiu realizat de Help Autism în perioada 2016-2017), ne este clar că este nevoie de mai multe servicii pentru copii cu
Mai mult:
Posted in articole and tagged , , , , , , , , , , , , , .

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.